ד"ר מרשאל רוזנברג (1934-2015)

|

Dr. Marshall Rosenberg

מי הוא היה ומה המורשת שלו

ד"ר מרשל רוזנברג (1934–2015) היה פסיכולוג אמריקאי שפיתח את גישת התקשורת הלא-אלימה (Nonviolent Communication – NVC), מה שמוכר היום בארץ כתקשורת מקרבת. 

תקשורת מקרבת היא גישה שהפכה לכלי מרכזי לפתרון קונפליקטים, להעצמה אישית ולתקשורת בינאישית. רוזנברג הקדיש את חייו לקידום הבנה הדדית וליצירת מערכות יחסים המבוססות על אמפתיה, שיתוף פעולה וחמלה.

דר׳ מרשאל רוזנברג

השראתו המרכזית של ד"ר מרשאל רוזנברג הגיעה משני מקורות עיקריים:

מהאטמה גאנדי: 

רוזנברג הושפע מאוד מהפילוסופיה של מהאטמה גנדי, במיוחד ביחס לרעיון של פתרון סכסוכים ללא שימוש באלימות. גנדי ראה באלימות לא רק תקיפה פיזית אלא גם שימוש במילים פוגעניות, רגשיות או כלכליות. רוזנברג ניסה לפתח שפה ופרקטיקה שמקדמות שלום ויחסים הרמוניים דרך שיח שוויוני ומכבד.

קארל רוג'רס: 

ד"ר קרל רוג'רס, אחד מאבות הפסיכולוגיה ההומניסטית, היה אחד מהמורים של רוזנברג והשפיע מאוד על עבודתו בהמשך. גישתו של רוג'רס נגזרה מהנחת היסוד שכל אדם יכול להתפתח ולצמוח וכל אדם יכול לפתור קונפליקטים וקשיים כשהוא מקבל הקשבה אמפתית עמוקה וקבלה ללא תנאים. רוזנברג, שהושפע עמוקות מגישה זו, שילב עקרונות דומים של אמפתיה ושיקוף בתקשורת הלא-אלימה שפיתח בהמשך.

פיתוח התקשורת הלא-אלימה

במהלך עבודתו, רוזנברג זיהה שחלק גדול מהקונפליקטים נובעים מצרכים אנושיים שלא מקבלים מענה. כדי לפתור את הקושי הזה, הוא פיתח את מודל התקשורת הלא-אלימה, שמבוסס על ארבעה שלבים מרכזיים:

תצפית: בשלב זה אנחנו עושים הבחנה בין עובדות לסיפורים שאנחנו יוצרים סביב המציאות.

רגש: אנחנו רוצים לזהות רגשות שעולים כתוצאה מהצרכים שלנו שלא נענו.

צורך: אנחנו רוצים לזהות את הצרכים שלא התמלאו שגרמו לאותן רגשות לעלות.

בקשה: אנחנו רוצים לבטא בקשות קונקרטיות ולא תובעניות שמבקשות לענות על הצרכים שלנו.

מודל זה הוא מעין "קביים" שעוזרים לאנשים להביע את עצמם בצורה לא שיפוטית, להקשיב לאחרים מתוך אמפתיה, ולמצוא פתרונות שמתחשבים בצרכים של כל הצדדים המעורבים.

עבודתו והשפעתו של ד"ר מרשאל רוזנברג

רוזנברג ייסד את המרכז לתקשורת לא-אלימה (Center for Nonviolent Communication-CNVC), ארגון שמקדם את שיטתו ברחבי העולם. במהלך השנים הוא עבד עם קהילות שסבלו מאלימות וסכסוכים, ביניהן קבוצות פלסטיניות וישראליות, קהילות בדרום אפריקה בזמן האפרטהייד, וכן קהילות רבות בארה"ב. עבודתו זכתה להערכה בינלאומית והוא היה אורח מבוקש בקורסים וסדנאות רבות בתחומים של שלום, צדק חברתי ופתרון קונפליקטים.

גישת התקשורת הלא-אלימה של מרשל רוזנברג נלמדת כיום ברחבי העולם, ומשמשת בסיס לפיתוח מיומנויות תקשורת, אמפתיה ומערכות יחסים בריאות, הן ברמה האישית והן ברמה החברתית. המורשת שלו ממשיכה דרך אלפי מורים ומנחים בארץ ובעולם שממשיכים להפיץ את הגישה במגוון תחומים, כולל חינוך, עסקים, פתרון סכסוכים בינלאומיים ועוד.

כמה מילים על תקשורת לא-אלימה (תקשורת מקרבת)

תקשורת לא-אלימה (NVC) היא גישה מאוד מעשית שנועדה לשפר את התקשורת בין אנשים, ליצור חיבור אנושי אמפתי ולפתור קונפליקטים בצורה שמקדמת הבנה הדדית. תקשורת מקרבת עוזרת לנו לזהות את החלקים הפנימיים שיש לנו ולבטא אותם בבהירות כדי שהצד השני יבין אותנו.

בעזרת תקשורת מקרבת אנחנו יכולים להביע את הרגשות והצרכים שלנו בצורה לא שיפוטית ולא מאשימה, ובכך היא מאפשרת לשני הצדדים לשתף פעולה ולמצוא פתרונות שלוקחים בחשבון את כולם.

עקרונות מרכזיים של NVC:
תקשורת מקרבת (NVC) מבוססת על ארבעה שלבים פשוטים, שאותם אנחנו יכולים ליישם בכל שיחה או סיטואציה של קונפליקט. השלבים האלה עוזרים לנו לבטא את הדברים בבהירות, ללא האשמה או מטענים רגשיים, מה שמגדיל את הסיכויים שהאדם שנמצא מולנו יוכל להישאר פתוח למה שאנחנו אומרים ולא להתגונן ולהיסגר.

תצפית (Observation)
בשלב זה חשוב לתאר את המצב כפי שהוא. כעובדה ובלי שיפוטיות או פרשנויות. 

מטרת התצפית היא להפריד בין מה שקרה בפועל לבין האופן שבו אנו מפרשים אותו.

לדוגמה

במקום לומר "לא אכפת לך ממני".

אפשר לומר "שמתי לב שלא ענית לוואטסאפ ששלחתי לך אתמול".

רגש (Feelings)
כאן אנחנו רוצים להביע את הרגשות שעולים בנו כתוצאה ממה שקרה (מהתצפית), ללא האשמה. חשוב להשתמש בשפה המתארת רגשות אמיתיים, ולא שיפוטים או מחשבות על ההתנהגות של האחר.

לדוגמה

"אני ממש מתוסכלת ועצובה כשאני כותבת לך ולא מקבלת תשובה".

ולא "אני מרגישה שלא אכפת לך" (שזה בעצם תיאור של מחשבה ולא של רגש).

צורך (Needs)
בשלב הזה אנחנו רוצים לזהות את הצרכים העמוקים שגורמים לרגשות שלנו לעלות. זהו רגע משמעותי ב-NVC, שמטרתו לחשוף את הצרכים האמיתיים שמאחורי הרגשות.

לדוגמה

"חשוב לי להרגיש שאני חשובה ושאכפת ממני." (צורך באכפתיות)

בקשה (Request)
בשלב האחרון, אנחנו רוצים לבקש מהאחר (או מעצמנו) פעולה קונקרטית שהשני יכול לעשות כדי לענות על הצורך שלנו. הבקשה צריכה להיות ברורה, חיובית ולא תובענית, והיא מאפשרת לשני הצדדים לפעול מתוך בחירה.

לדוגמה

"האם תהיה מוכן לשלוח לי תשובה קצרה שאתה עסוק ולא יכול להתפנות כרגע לענות לי באריכות?"

איך זה עובד בפועל?

כשניגשים לקונפליקט או תקשורת יומיומית דרך מודל NVC, המטרה היא ליצור חיבור אמיתי בין האנשים ולהתמקד בצרכים המשותפים. 

דוגמה

שני עובדים עובדים על פרויקט, ואחד מהם מרגיש שהשני לא משתף מספיק פעולה.

תצפית:
"בשבוע האחרון, ראיתי שלא שלחת לי את המשימה לפרוייקט שסיכמנו שתשלח ביום שלישי."

רגש:
"אני ממש מתוח ומתוסכל, כי זה יוצר עלי הרבה לחץ."

צורך:
"חשוב לי שיהיה בינינו שיתוף פעולה והייתי רוצה לדעת שאנחנו מתקדמים יחד לקראת היעד."

בקשה:
"יש סיכוי שתוכל לעדכן אותי מספיק זמן מראש אם אתה לא עומד בזמנים כדי שנוכל לתכנן מחדש בנחת?"

מה היתרונות בשימוש בתק/שורת מקרבת?

הפחתת קונפליקטים

כשמתמקדים בצרכים וברגשות, ולא בהאשמות, קל יותר ליצור דיאלוג פתוח ולהפחית את המתח.

חיזוק האמפתיה

תקשורת מקרבת (NVC) מאפשרת לשני הצדדים להבין זה את זה ברמה עמוקה יותר – ברמה הרגשית, וזה מפנה מקום לאמפתיה והבנה.

פתרונות יצירתיים

מתוך התמקדות בצרכים משותפים, לרוב נפתחות דרכים חדשות לפתרון בעיות שמקובלות על כל הצדדים.

יצירת חיבור רגשי

הגישה מעודדת תקשורת פתוחה, כנה ואותנטית, וכך היא מחזקת מערכות יחסים ומקדמת שיתוף פעולה לאורך זמן.

ובגדול, תקשורת מקרבת (NVC) עוזרת להימנע ממצבי תקשורת שמבוססים על ביקורת והאשמה, ומקדמת שיח אמפתי שבו כל הצדדים מרגישים ששומעים אותם ושיש מקום לצרכים שלהם.

כאן ב'נקודות' אנחנו מעבירים במהלך כל השנה קורסים בתקשורת מקרבת לקהל הרחב וגם קורסים מיוחדים למטפלים.

והנה כל הפרטים על קורס תקשורת מקרבת למתחילים שאנחנו מקיימים כאן ב'נקודות' בהדרכת הילה מעין דויד – מנחה וותיקה לתקשורת מקרבת.

ובינתיים, מוזמנ.ת ליהנות מחומרים חינמיים שמחכים לך כאן למטה.

Gifts From The Heart

בינתיים, שמחה להעניק לך טעימה מהחומרים שלי
על מערכות יחסים והתפתחות אישית

תקשורת מקרבת - מפגש מבוא

שמחה לתת לך את הגישה לשיעור המבוא לקורס הדגל שלי – 'להתחבר באמת' (יסודות התקשורת המקרבת).

השיעור ייתן לך הצצה לעולם הנפלא של התקשורת המקרבת, וכלי מאוד משמעותי לניהול יעיל של התקשורת שלך ומערכות היחסים שלך.

לצפייה בשיעור לחצ.י על התמונה.

גלילה לראש העמוד